Własna lodziarnia - ile kosztuje, jak założyć i niezbędne wyposażenie
W ostatnich latach Polacy wprost pokochali lody. Co prawda daleko nam jeszcze do innych krajów, jeśli chodzi o poziom ich spożycia, ale i tak rośnie on z roku na rok. Na razie przeciętny Polak zjada rocznie 4 litry lodów, podczas gdy np. Szwed zjada w tym samym okresie 12 litrów, a Amerykanin – nawet 20 litrów. Warto jednak dodać, że już 64% Polaków sięga po lody także zimą, co wydłuża okres ich sprzedaży (źródło). Rosnący popyt na lody skutkuje coraz większą ich produkcją. Z danych GUS wynika, że od 2005 roku produkcja lodów wzrosła o 37% i wynosi obecnie 2,9 mln hektolitrów, zaś przychody z ich sprzedaży podwoiły się, osiągając poziom 1,5 mld zł. Rekordowy pod względem sprzedaży był 2018 rok, a w 2019 roku sytuacja może się powtórzyć.
Jak zacząć i założyć własną lodziarnię?
Dwa ważne czynniki, które mają istotne znaczenie dla powodzenia biznesu związanego z prowadzeniem lodziarni, to atrakcyjna lokalizacja i odpowiednia pogoda. Na ostatni czynnik nie mamy wpływu, zatem warto skupić się na pierwszym. Sposób prowadzenia lodziarni różni się w zależności od tego, czy sprzedaż będzie się odbywała w miejscowości turystycznej, czy w galerii handlowej lub ruchliwym punkcie miasta. Lokalizacja ma także wpływ na to, czy sprzedaż będzie się odbywała sezonowo, czy przez cały rok. Należy się zastanowić, czy chcemy założyć lodziarnię w budynku, czy też otworzymy budkę z lodami lub food truck. Kolejny krok to znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy konsumpcja lodów będzie odbywała się przy stolikach w lokalu, czy tylko na wynos. Należy zastanowić się także nad asortymentem i przede wszystkim nad rodzajem sprzedawanych lodów (np. włoskie, na patyku itp.). Trzeba również ustalić, czy produkcja lodów będzie odbywała się w miejscu sprzedaży, poza lodziarnią, czy też będziemy korzystali z wyrobów zewnętrznego dostawcy.
Lody to produkt spożywczy, dlatego lodziarnia musi spełnić także wymogi Sanepidu i HACCP. Podłogi i ściany muszą być łatwe do zmywania. Powierzchnie robocze i blaty muszą być płaskie oraz łatwe do czyszczenia. Należy oddzielić umywalkę (mycie rąk) od zlewu (mycie drobnego sprzętu kuchennego i akcesoriów). Trzeba oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie maszyny do lodów i zamrażarki oraz wydzielić miejsce na wafelki. W każdym pomieszczeniu musi być sprawna wentylacja, a do tego w lodziarni musi być toaleta.
Do prowadzenia lodziarni konieczne jest założenie działalności gospodarczej (wystarczy jednoosobowa). Do odbioru lodziarni przez Sanepid należy przygotować szereg różnych dokumentów. Należą do nich m.in. dokumentacja HACCP dla lodziarni, wyniki badania wody w lokalu, umowa na odbiór śmieci i tzw. książeczki Sanepidu pracowników.
Ile można zarobić, zakładając lodziarnię?
To, czy i ile lodziarnia będzie w ogóle zarabiała, zależy od bardzo wielu czynników. Na największe obroty można liczyć oczywiście w czasie upalnych dni. Kiedy jest nieco chłodniej, sytuację może uratować atrakcyjna lokalizacja i duży ruch pieszy w okolicy. Przy sprzyjających warunkach nawet niewielka lodziarnia jest w stanie sprzedać około 1 tony lodów miesięcznie. Jeśli założymy, że cena 1 gałki (ok. 50 g) to 2,50 zł, miesięczny przychód lodziarni może wynieść około 50 tys. zł. Należy jednak wziąć pod uwagę wydatki na produkcję lodów, podatki i ewentualne koszty związane z zatrudnianiem pracowników, może się okazać, że miesięczny zysk nie przekroczy 10 tys. zł. Przy dobrej pogodzie może być jednak o wiele wyższy.
Ile kosztuje własna lodziarnia?
Koszty założenia lodziarni zależą przede wszystkim od tego, w jaki sposób będzie prowadzona sprzedaż. W przypadku dużej lodziarni położonej w bardzo atrakcyjnym punkcie niekiedy trzeba będzie wydać nawet więcej niż 50 tys. zł. W przypadku małej lodziarni lub budki z lodami często wystarczy już 20 tys. zł. Nie można jednak zapomnieć, że również wyposażenie lokalu może być kosztowne. Za sam automat do lodów dwuskładnikowych trzeba zapłacić nawet 20 tys. zł – automat jednoskładnikowy to koszt o połowę mniejszy. Można nieco ograniczyć te wydatki, kupując używany automat lub go wynajmując na sezon – kosztuje to ok. 3,5 tys. zł miesięcznie.
Wyposażenie lodziarni – co jest potrzebne?
Zanim zaczniemy kupować wyposażenie lodziarni, należy zastanowić się, czy od razu zainwestujemy w nowy sprzęt, czy też wolimy używany. Trzeba także sprawdzić łatwość serwisowania wybranych urządzeń.
W lodziarni powinno znaleźć się następujące wyposażenie (obecność niektórych elementów zależy od tego, jakie lody planujemy sprzedawać):
- automat do lodów włoskich,
- frezer do schładzania płynnej mieszanki lodowej i do jej ubijania,
- mikser/blender do rozdrabniania owoców,
- pasteryzator do lodów mlecznych,
- dojrzewalnik do dojrzewania mieszanki z pasteryzatora,
- zamrażarki do przechowywania lodów,
- hartownik do odmrażania lodów wyjętych z frezera,
- witryny/kontuary mroźnicze do sprzedaży lodów,
- klimatyzacja,
- stoliki i krzesła w przypadku sprzedaży stacjonarnej.
Szkło, porcelana, karty deserów i sztućce dla lodziarni
Gastronomia, a szczególnie lodziarnia nie może się obyć także bez całej gamy drobnych, ale niezwykle istotnych elementów wyposażenia. Nasza firma specjalizuje się w ich dostarczaniu. Są to produkty najwyższej jakości, a do tego bardzo wytrzymałe – można je bez problemu myć w zmywarkach gastronomicznych. O czym mowa?
Zacznijmy od takich elementów wyposażenia profesjonalnej lodziarni jak pucharki do lodów, deserów i koktajli. Właściwie wyposażona lodziarnia potrzebuje wielu takich produktów, do tego bardzo zróżnicowanych. Można u nas znaleźć ponad 250 modeli pucharków. To ułatwia dopasowanie ich do charakteru oferty każdej lodziarni. Podanie deseru w eleganckim lub niebanalnym pucharze jest zawsze efektowne i zwiększa wizualną atrakcyjność sprzedawanego produktu. Nie wolno zapominać, że najpierw „jadamy” oczami, dopiero potem wykorzystujemy inne zmysły. Zawsze doskonale sprawdzi się w lodziarni klasyczny pucharek w kształcie kielicha, ale warto mieć także pucharki o nowoczesnej stylistyce, a wszystkie dostępne w zróżnicowanych pojemnościach. Atrakcyjnym rozwiązaniem będzie także podawanie deserów w porcelanowych pucharkach w kształcie zwierząt, pojazdów itd. Jeśli przy okazji lodziarnia serwuje także kawę czy herbatę, nie można zapomnieć o różnego rodzaju szklankach.
Warto zaopatrzyć lodziarnię także w słoiki na desery – jest to rozwiązanie bardzo modne i przyciągające wielu młodych klientów. Takie słoiki doskonale sprawdzają się szczególnie przy podawaniu różnego rodzaju galaretek, tiramisu, deserów na bazie bitej śmietany itp. Niezbędne są również talerze deserowe. W ich przypadku najlepiej zachować stylistyczną spójność i zdecydować się na jeden rodzaj talerzy (np. okrągłe, kwadratowe, owalne). Do tego nie można zapomnieć o miseczkach i sztućcach do lodów. To szczególne istotne wyposażenie lodziarni, gdy sprzedaje się produkty na wynos. Wtedy doskonale sprawdzą się kolorowe, papierowe miseczki do lodów (u nas można znaleźć miseczki biodegradowalne, a więc bezpieczne dla środowiska naturalnego) i łopatki lub łyżeczki do lodów z tworzywa sztucznego. Natomiast do konsumpcji lodów na miejscu, w lodziarni, potrzebne będą tradycyjne sztućce (łyżeczki i widelczyki deserowe).
Prowadząc lodziarnię, nie można zapomnieć, że działania marketingowe zaczynają się tak naprawdę już od karty deserów. Takie menu musi być estetyczne, a do tego atrakcyjne wizualnie. W tym obszarze można także skorzystać z naszego doświadczenia i oferty. Proponujemy bowiem gotowe karty deserów o różnej wielkości (trzy lub więcej skrzydełek). Na takiej karcie znajdują się zdjęcia deserów w pucharkach, słoikach lub na talerzach oraz skład lodów w języku polskim i angielskim. Warto dodać, że zdjęcia deserów mogą znaleźć się również poza menu, np. jako fototapeta na ścianie, plakat, zdjęcie na ladzie itd. Można także samodzielnie skomponować kartę deserów (proponujemy szeroki wybór wzorów).
Nauczenie się przygotowywania deserów, które znajdą się w karcie dań lub w lokalu jako zdjęcia, nie stanowi już problemu. Zapewniamy bowiem filmy szkoleniowe dla lodziarni, które krok po kroku pokazują, jak wykonać dany deser lodowy czy koktajl. Przy okazji warto dodać, że zapewniamy również filmy szkoleniowe dla kelnerów, obsługi i kadry zarządzającej lodziarnią.
Własna lodziarnia może być dobrym biznesem, jeśli weźmie się pod uwagę coraz większe spożycie lodów przez Polaków. Jednocześnie, jak każdy biznes, wymaga włożenia w niego dużo pracy, pomysłowości i obserwowania trendów na rynku. Szybkie reagowanie na zmieniające się przyzwyczajenia klientów może być bowiem kluczowe dla odniesienia sukcesu przez lodziarnię.
Źródło:
https://biznes.newseria.pl/news/handel/po-lody-coraz-chetniej,p225718181
Verro-Glass ©