Szybki kurs kelnerski – obowiązki i savoir-vivre kelnera

Coraz więcej restauratorów dostrzega zalety profesjonalnych szkoleń, dlatego kursy kelnerskie wciąż zyskują na popularności. Dobra znajomość zasad obsługi klienta w restauracji podnosi jej prestiż i zwiększa sprzedaż. Na czym polega praca kelnerów? Jakie są ich podstawowe obowiązki? Przedstawiamy zarys zasad fachowej obsługi gości.

 


Podstawowe zasady obsługi kelnerskiej

Profesjonalnie wykonana praca kelnerów jest jednym z istotniejszych czynników składających się na sukces dobrze prosperującej restauracji. Wzorowy serwis zależy jednak od wiedzy, jaką posiadają kelnerzy na temat zasad kelnerstwa – nie wszystkim jest ona dobrze znana. Jakie cechy ma profesjonalny serwis i czym się odznacza? Czym jest savoir-vivre kelnera? Przedstawiamy podstawowe zasady obsługi kelnerskiej.

kelner - kurs kelnerski


Savoir-vivre kelnera

Savoir-vivre kelnera to znajomość zwyczajów, form zachowania, zasad i obowiązków w ich pracy. Obsługa gości w restauracji jest łatwa tylko z pozoru. Na obsługę kelnerską składa się:

  • - powitanie gości i zaproponowanie miejsca do siedzenia,
  • - pomoc w zajęciu miejsca,
  • - podanie menu i zebranie zamówienia,
  • - zaserwowanie napoi i jedzenia,
  • - podanie rachunku,
  • - pożegnanie gości.

Wymienione czynności, by mogły być wykonane właściwie, wymagają znajomości zasad obsługi klienta w restauracji – savoir-vivre kelnera określa sposób i poprawność ich wykonania. Na przykład niektóre z czynności należy wykonywać z prawej strony, inne zaś z lewej.

  • - Z prawej strony podawane jest menu, ustawiane jest szkło, prezentowane i serwowane są napoje alkoholowe, podawane zimne i gorące napoje.

  • - Z kolei z lewej strony prezentuje się potrawy na półmiskach, podaje zupę w wazie, stawia talerzyki na pieczywo, czyści obrus i stawia salaterkę z surówką. Czynności tych jest oczywiście znacznie więcej – wszystkie one powinny być dobrze znane kelnerom, jeśli chcemy, by serwis był profesjonalnie prowadzony.


Obowiązki kelnera jednak się na tym nie kończą. Profesjonalny kelner odznacza się nie tylko znajomością zasad savoir-vivre, ale także schludnym wyglądem. Oprócz tego dba o lokal oraz doskonale zna menu i skład potraw; odbiera telefony od gości i zbiera rezerwacje w sposób kulturalny i budzący zaufanie.


Metody obsługi kelnerskiej – metoda francuska, niemiecka i angielska

Obsługa kelnerska może być wykonywana na różne sposoby. Do najpopularniejszych metod obsługi kelnerskiej należą:

  • - metoda francuska – jest jedną z najtrudniejszych metod. Wymaga od kelnera precyzji i perfekcji. Zgodnie z tą metodą potrawy nakładane są na półmisku lub tacy. Kelner w obecności gości nakłada z nich porcje na ich talerze. Potrawy serwowane są za pomocą widelca i łyżki. Francuski sposób podawania potraw jest czasochłonny, ale pozwala nawiązać bliższy kontakt z gościem;

  • - metoda niemiecka – jest jedną z bardziej popularnych metod serwowania dań. Porcje potraw są dekorowane i rozkładane na talerzach w kuchni, które następnie podaje się do stołów. Niemiecki sposób serwowania potraw jest prosty i szybki w wykonaniu, ale ogranicza kontakt kelnera z gościem;

  • - metoda angielska – podobnie jak francuska, odznacza się precyzją i jest czasochłonna. Serwowanie potraw zgodnie z tą metodą polega na podawaniu ich z wózka lub stolika kelnerskiego. Kelnerzy podjeżdżają z wózkiem do stolika i w obecności gości przygotowują potrawy: porcjują je, nakładają na talerze, ozdabiają i podają do stołu.

Każda z tych metod wymaga odpowiedniego szkolenia kelnerów. Nie jest jednak odpowiednia dla każdej restauracji. Sposób serwowania dań zależny jest od wymagań i rodzaju lokalu gastronomicznego.  

kurs kelnerski


Prezencja pracownika – ubiór kelnera jednym z podstawowych standardów obsługi gości

Do standardów obsługi klienta należy także ubiór kelnera – jedną z zasad savoir-vivre kelnera jest jego wygląd. Dress code powinien być ściśle związany z charakterem lokalu. I choć współcześnie coraz więcej restauratorów przestaje przywiązywać wagę do ubioru, to w przypadku tych najbardziej ekskluzywnych restauracji ma on dalej znaczenie.


Jak powinien wyglądać kelner?
Ubiór zwykle jest jednolity dla wszystkich kelnerów. Powinien być czysty i dobrze wyprasowany. Strój kelnera nie może prześwitywać. Powinien być dobrze dopasowany. Koszule u mężczyzn nie mogą być rozpięte na więcej niż jeden guzik. Kobiety, jeśli chodzą w spódnicach, powinny zakładać rajstopy. Obuwie powinno być zawsze czyste i dopasowane do reszty stroju. Kelnerskie zasady obsługi mówią też, że ważnym elementem wyglądu jest fryzura. Włosy powinny być zawsze czyste i spięte, jeśli sięgają poniżej ramion. Dłonie także muszą być zadbane. Paznokcie przycięte na krótko. U kobiet mogą być pomalowane lakierem bezbarwnym lub delikatnym, cielistym kolorem. Jeśli chodzi o biżuterię, to powinno się jej unikać – im mniej, tym lepiej.


Profesjonalny film szkoleniowy dla kelnerów:

 kurs kelnerski - film szkoleniowy dla kelnerów 




Wysyłka 24h

  Cena   179.00 zł netto

kurs kelnerski - zobacz szczegóły


Szkolenie kelnerskie – które wybrać?

Zasady kelnerskie powinny być dobrze znane każdemu profesjonalnemu kelnerowi. Dobra obsługa gości w restauracji wymaga odbycia kelnerskiego szkolenia. Na rynku jest coraz więcej ofert kursów kelnerskich. Nie wszystkie szkolenia kelnerskie wyczerpują temat dogłębnie. Jedne odbywają się na wyjazdach, inne dostępne są w internecie.

Doskonałym rozwiązaniem jest również zakup płyty CD z profesjonalnym filmem szkoleniowym, na którym przedstawione są szczegółowo kelnerskie zasady obsługi, techniki serwowania dań, porady dotyczące kontaktu z gościem oraz szereg obowiązków należących do pracy kelnera. Warto dodać, że kurs kelnerski dostępny na płycie zakończony jest testem, dzięki któremu w szybki sposób utrwali się wiedzę. Tego typu kurs jest bardzo wygodny, ponieważ można go odbyć w wybranym przez siebie czasie. Do informacji w nim zawartym można również powracać.


Dobrze przyswojone savoir-vivre kelnera podnosi poziom obsługi, czyni kelnera profesjonalistą i zwiększa sprzedaż w restauracji. Warto więc inwestować w szkolenia z zakresu znajomości zasad obsługi gości. Dobrze wyszkolony personel poprawi także wizerunek lokalu i podniesie jego prestiż.

Verro-Glass ©